Mindfulness voor ouderen

Je maakt je zorgen over de toekomst en de gezondheid. Je piekert over de familie of relaties. Je voelt zich gespannen. Je ervaart minder steun van je omgeving of je voelt de druk om zelfstandig te blijven steeds groter worden. Herkenbaar?

Ouder worden is een proces waar we allemaal mee te maken hebben. Het gaat gepaard met mooie ervaringen. Maar ook met moeilijke ervaringen die staan in het licht van verlies, afscheid en rouw zoals achteruitgang van conditie, lichamelijke klachten, verlies van dierbaren. En zeker in de huidige maatschappij is het niet eenvoudig om oud te worden en te zijn. Mindfulness kan je helpen en ondersteunen om, ondanks alle uitdagingen, een vervuld leven te leiden. En minder stressvol om te gaan met het proces van ouder worden. Het ouder worden verandert niet, wel kun je veranderen hoe je hiermee omgaat.

De mindfulnesstraining voor ouderen is een training in een gelijkgestemde groep. Met alle herkenning en erkenning van dien.

programma mindfulnesstraining

De training bestaat uit negen sessies van twee uur. Tussen de sessies oefen je thuis.

Tijdens de sessies worden diverse meditatie- en mindfulness technieken geoefend en iedere sessie heeft een thema. Onderdelen van een sessie zijn: begeleide aandachts- en concentratieoefeningen, bewegingsoefeningen en zit- en loopmeditatie. Daarnaast komen er theoretische aspecten aan bod. Ook is er ruimte voor het bespreken van je ervaringen. Door nauwkeurig naar je ervaringen te kijken wordt je opmerkzaamheid gescherpt en kunnen er inzichten ontstaan.

Aandacht trainen is een vaardigheid trainen en dat vraagt oefening. Onderdeel van de training is thuis oefenen, dagelijks van een half uur tot drie kwartier per dag. Door ook thuis te oefenen krijg je inzicht in patronen die stress of onrust veroorzaken en komt er ruimte voor verandering.