Yoga

Wat en voor wie is yoga?

De yoga-traditie heeft haar wortels in India. Ik ben gespecialiseerd in hathayoga, ook specifiek voor ouderen (stoelyoga).

Hathayoga is via lichaamsoefeningen, bewuste ademhaling en geestelijke concentratie meer evenwicht brengen tussen je lichaam en je geest. Het is een efficiënte combinatie van lichaamshoudingen, ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen. 20170301_124122

De lichaamshoudingen variëren van makkelijk tot moeilijk. Door de oefeningen met aandacht te doen blijft je lichaam soepel en gezond. Als je gespannen bent, merk je dat aan je ademhaling. Daarom worden bij Hathayoga ademhalingsoefeningen gedaan waardoor het lichaam ontspant. Je lichaam en adem leren beheersen zijn de belangrijkste pijlers van de Hathayoga. Je kunt met Hathayoga jezelf lichamelijk en geestelijk gezond houden of maken.

Aandacht, concentratie en meditatie zijn ook belangrijke onderdelen van yoga. Ook de manier waarop je in het leven staat is een onderdeel van yoga. Hoe behandel je jezelf? Herken jij je eigen grenzen? Het is fijn om de dingen die je bij het doen van yoga tegenkomt te integreren in je dagelijks leven.

Met yoga kun je je geest tot rust brengen en je gezondheid bevorderen. Door de oefeningen met aandacht en regelmaat te doen blijft je lichaam soepel en gezond. Of je kunt een specifieke klacht bestrijden, zoals hoofdpijn, stress of pijn in je rug. Maar je kunt natuurlijk ook yoga beoefenen als je geen klachten hebt.

Met plezier beoefenen veel mensen yoga om zich energiek te voelen en de harmonie te vinden.

Yoga is voor iedereen: vrouw of man, jong of oud, stijf of lenig, met of zonder klachten. Je oefent binnen je eigen mogelijkheden en binnen je eigen grenzen. De nadruk ligt op wat je kunt in het moment. Het gaat bij yoga dus niet om prestatie.